In aanloop naar VONK werkten twee derde klassen van het Cals Technasium uit Nieuwegein aan een bijzonder project ‘Fractal Frontiers’. Binnen het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) kregen 13 groepjes leerlingen de opdracht om zélf een interactieve lichtkunstinstallatie te ontwerpen. Niet zomaar eentje: het werk moest weersbestendig zijn, meerdere zintuigen prikkelen of door meerdere bezoekers tegelijk te beleven zijn – én passen binnen het VONK-thema Wilde Orde.
Samen met hun docenten en de input van festivalcurator en kunstenaar Lotte Zuijdwijk gingen ze aan de slag. Ze onderzochten fractale patronen en bestaande lichtkunstinstallaties, verdiepten zich in materialen, technieken en publieksbeleving, en werkten hun ideeën uit in schetsen, moodboards en concept presentaties. Elk groepje bouwde een eigen prototype en presenteerde dat aan de opdrachtgever.
Het resultaat?
Creatieve, doordachte ontwerpen die laten zien hoe jongeren met een frisse blik naar kunstbeleving kijken. Ze wisten de spanning tussen chaos en orde te vangen in vorm, licht en interactie. Inspirerend voor het festivalteam én voor het publiek. De prototypes zijn uiteraard op VONK te bewonderen.
Het Cals technasium-project laat zien hoe kunst, technologie en onderwijs elkaar kunnen versterken – en hoe VONK ook buiten het festivalterrein de zaadjes plant voor een nieuwe generatie kunstenaars!






